Tidsåtgång:
2-3 pass x 40 minuter
Pedagogisk metod och tillvägagångssätt
Övningen bygger på att skapa elevaktivitet och pedagogens roll är att fungera som handledare. Eleverna får använda sig av sin egen livsvärld och fundera över hur reklam mot killar och tjejer utformas.
Till den inledande diskussionen kan det vara bra om du valt ut några exempel på reklam eller sajter som vänder sig till killar respektive tjejer. Du kan också använda dig av Flipped Classroom och låta eleverna titta på och fundera över de sajter och reklamfilmer du valt ut innan ni genomför övningen.
Du kanske kommer att behöva förklara vissa begrepp och metoder för eleverna beroende på deras nivå.
Till övningen hör även artikeln Spel om pengar för killar och tjejer
Nyckelord
Genus, reklamfilm, reklam för tjejer och killar
Genomförande:
Ladda ner elevmaterialet genom att klicka på länken. Använd artikel och quiz som kompletterande material till övningen.