header iamge

Kort om satsningen

I dagens utbud av spel finns det många tillfällen då unga möts av spel om pengar, fiktiva eller verkliga. Unga måste därför känna till risker och förstå konsekvenserna av sitt spelande för att på så sätt bli ansvarsfulla spelare.

Kunskapskraft och Media ansvarar för satsningen

Prata om spel utvecklades under våren 2014 och stod helt färdigt i slutet av hösten samma år. Innan arbetet påbörjades genomfördes en förstudie under hösten 2013.

Koncept och pedagogik är utvecklat av ett antal erfarna pedagoger och bygger på aktuell forskning kring preventionsarbete.

 

Lite kort om ungdomar, reklam och  spel

– 96 % hade sett tv-reklam för Spelbolag
– 61 % hade nåtts av spelreklam via mejl eller pop-ups på datorn
– 42 % angav att spelreklam får dem att vilja prova att spela

  • (Derevensky, Sklar, & Gupta, 2010) och (Derevensky, et al., 2007)

 

 

Testa vad du själv vet om spel om pengar