header iamge

Analysera spelreklam

Lär dig mer om spelreklam

I Sverige har spelreklamen ökat stadigt det senaste decenniet. År 2013 lade spelbolagen, både de reglerade och de oreglerade, tillsammans ner ungefär 3,7 miljarder kronor på spelreklam i olika media.

Enligt den svenska lotterilagen krävs det tillstånd för att få anordna lotterier och spel om pengar. I princip är det bara ideella föreningar, ATG och Svenska Spel som kan få tillstånd. Spelaktörer med tillstånd i andra länder (oreglerade spelbolag) kan erbjuda spel via internet. Dessa spel kontrolleras inte av någon svensk myndighet.

 

Du möter spelreklam nästan överallt, spelbolagen marknadsför sina produkter via i stort sett alla befintliga kanaler som till exempel i tidningar, på hemsidor, på sociala medier som Facebook, Twitter och på TV. I Sverige är det 18-års åldersgräns för spel om pengar. Därför ska inte reklam för spel vara riktad mot barn och unga. Trots detta möts och påverkas så klart även de under 18 år av spelreklam.

 

 

De största investerarna i spelreklam på TV

De största investerarna i spelreklam på TV har genom åren spelat stor roll i jakten på konsumenter och marknadsandelar. TNS-Sifo visar att de utländska bolagen som inte har tillstånd att bedriva spel i Sverige stod för 72 procent av all spelreklam i TV under 2014.

 

De tio spelbolag som lade mest pengar på TV-reklam under 2014 investerade tillsammans cirka 2 miljarder kronor (bruttopriser). Svenska spel är störst vad gäller TV-reklam men många av de utländska bolagen som inte har tillstånd i Sverige har ökat sin reklaminvestering de senaste åren. Totalt investerades det cirka 3,2 miljarder kronor på spelreklam i TV under 2014 fördelat på ett 60-tal olika spelbolag/aktörer.

 

Drömmen om att vinna
Många drömmer om att vinna storvinsten, drömvinsten eller jackpotten och att bli ekonomiskt oberoende. Andra drömmer om en mindre vinst som kan sätta guldkant på vardagen. Chansen finns ju även om den är liten och någon gång måste det ju vara min tur, tänker många. Just det faktum att så många drömmer om och hoppas på att vinna är något som spelbolagen drar nytta av och utnyttjar i sin marknadsföring. Även om chansen att vinna inte är så stor så är den större om man spelar, eller köper en lott än om man inte gör det.

 

Nedan följer fem motiv till att spela som spelbolagen givetvis använder sig av i sin marknadsföring:

 

Chansen att vinna
Det är själva grunden för allt spel om pengar. Vinstchansen har djupa psykologiska och kulturella betydelser. Den förknippas med positiva egenskaper och upplevelser.

 

Drömmen om högvinsten
En del spel ger, för en liten insats, chansen att vinna flera miljoner kronor. Många fantiserar om hur bra deras liv skulle kunna bli om de vann mycket pengar.

 

Sociala värden
Spel kan vara ett sätt att umgås och träffa andra människor. Det kan också skapa tillfällen att tävla mot andra. En del spelare gör stora och vågade insatser för att imponera på andra och vinna respekt.

 

Intellektuell utmaning
Spel som poker och vadhållning på hästar ger en stor intellektuell utmaning för den som är intresserad. Det finns nästan hur mycket som helst att lära sig om dessa spel.

 

Sinnespåverkan
Vissa människor lockas av att spel är spännande. Andra tycker att spelande är ett bra sätt att koppla av på, när de till exempel sätter ihop sitt travsystem eller spelar på en spelautomat.

 

De fem motiven för att spela har alla sin mörka baksida i form av överdrivet spelande. Vinstchansens koppling till hjärnans belöningssystem kan bidra till ett beroende av samma typ som alkoholism och narkomani. Drömmen om högvinsten kan vara det sista hoppet om en snabb lösning på ekonomiska problem. Den som är ensam och känner sig underlägsen kan spela för att känna gemenskap och för att känna att man betyder något. Den intellektuella utmaningen kan tas på för stort allvar och istället bli en hopplös kamp mot oddsen. Spelandets påverkan på våra sinnen riskerar att bli en drog för den som söker spänning eller den som flyr från sina bekymmer.