header iamge

Analysera spelreklam

Lär dig mer om spelreklam

Den reglerade spelmarknaden omsatte 5,9 miljarder kronor under det tredje kvartalet 2019.

2018 – den gamla lagstiftningens sista år
Spelmarknaden omsatte drygt 23 miljarder 2018. Under 2018 omsatte spelbolag med tillstånd att verka i Sverige 16,7 miljarder kronor netto, alltså efter utbetalda vinster. Svenska Spel stod för den största delen av den reglerade spelmarknaden (53 procent), följt av ATG (24 procent) och Svenska postkodföreningen (12 procent).

 

Utöver spel hos bolag med svenskt tillstånd, förekom onlinespel hos utländska bolag som saknade svenskt tillstånd under 2018. Den oreglerade spelmarknaden omsatte 6,7 miljarder kronor netto under 2018.

 

Investeringarna i spelreklam uppgick till 7,4 miljarder kronor under 2018 enligt siffror från Kantar Sifo. Jämfört med 2017 var detta en ökning med 35 procent. Om man jämför med 2016 var ökningen hela 95 procent, det vill säga nästan en fördubbling. Runt hälften av reklaminvesteringarna gick till reklam för onlinekasinon.

 

2019 – Ny lagstiftning
Från och med den första januari 2019 behöver alla som bedriver någon typ av verksamhet på den svenska spelmarknaden en licens. De bolag som saknar tillstånd ska stängas ute genom bland annat blockerade betalningar och de spelbolag som fått licens kommer bli tvungna att följa tydliga regler. Bland annat måste de registrera varje spelare och motverka överdrivet spelande.

 

Du möter spelreklam nästan överallt, spelbolagen marknadsför sina produkter via i stort sett alla befintliga kanaler som till exempel i tidningar, på hemsidor, på sociala medier som Facebook, Twitter och på TV. I Sverige är det 18-års åldersgräns för spel om pengar. Därför ska inte reklam för spel vara riktad mot barn och unga. Trots detta möts och påverkas så klart även de under 18 år av spelreklam.

 

Spelreklam och marknadsföring
Spelreklamen finns nästan överallt. Personer med spelproblem påverkas mest av reklamen. Spelreklam ska följa samma krav som annan marknadsföring: den ska inte påverka vår förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Det säger marknadsföringslagen.

 

Spelreklam ska vara måttfull och inte vända sig till barn och unga

 

Spelbolagen ska enligt spellagen:

 

Marknadsföra spel måttfullt

 

Inte vända sig till personer under 18 år i sin reklam, vilket också innebär att sponsringsavtal ska säkerställa att spellogotyper, spelprodukter och speltjänster inte förekommer på produkter avsedda för personer under 18 år

 

Inte marknadsföra spel direkt till en spelare som har stängt av sig.
Det är tillåtet att erbjuda bonusar, men enbart vid första speltillfället för en ny kund.

 

Regeringen har gett Spelmarknadsutredningen i uppdrag att föreslå regler för att ytterligare begränsa spelreklamen, både omfattning och innehåll. Uppdraget ska redovisas senast 31 oktober 2020.

 

Drömmen om att vinna
Många drömmer om att vinna storvinsten, drömvinsten eller jackpotten och att bli ekonomiskt oberoende. Andra drömmer om en mindre vinst som kan sätta guldkant på vardagen. Chansen finns ju även om den är liten och någon gång måste det ju vara min tur, tänker många. Just det faktum att så många drömmer om och hoppas på att vinna är något som spelbolagen drar nytta av och utnyttjar i sin marknadsföring. Även om chansen att vinna inte är så stor så är den större om man spelar, eller köper en lott än om man inte gör det.

 

Nedan följer fem motiv till att spela som spelbolagen givetvis använder sig av i sin marknadsföring:

 

Chansen att vinna
Det är själva grunden för allt spel om pengar. Vinstchansen har djupa psykologiska och kulturella betydelser. Den förknippas med positiva egenskaper och upplevelser.

 

Drömmen om högvinsten
En del spel ger, för en liten insats, chansen att vinna flera miljoner kronor. Många fantiserar om hur bra deras liv skulle kunna bli om de vann mycket pengar.

 

Sociala värden
Spel kan vara ett sätt att umgås och träffa andra människor. Det kan också skapa tillfällen att tävla mot andra. En del spelare gör stora och vågade insatser för att imponera på andra och vinna respekt.

 

Intellektuell utmaning
Spel som poker och vadhållning på hästar ger en stor intellektuell utmaning för den som är intresserad. Det finns nästan hur mycket som helst att lära sig om dessa spel.

 

Sinnespåverkan
Vissa människor lockas av att spel är spännande. Andra tycker att spelande är ett bra sätt att koppla av på, när de till exempel sätter ihop sitt travsystem eller spelar på en spelautomat.

 

De fem motiven för att spela har alla sin mörka baksida i form av överdrivet spelande. Vinstchansens koppling till hjärnans belöningssystem kan bidra till ett beroende av samma typ som alkoholism och narkomani. Drömmen om högvinsten kan vara det sista hoppet om en snabb lösning på ekonomiska problem. Den som är ensam och känner sig underlägsen kan spela för att känna gemenskap och för att känna att man betyder något. Den intellektuella utmaningen kan tas på för stort allvar och istället bli en hopplös kamp mot oddsen. Spelandets påverkan på våra sinnen riskerar att bli en drog för den som söker spänning eller den som flyr från sina bekymmer.